Oplichters lijken een nieuwe manier gevonden te hebben om slachtoffers te maken en dit is SMS phishing. Sinds februari is het aantal slachtoffers door smsjes flink gestegen. Eerst waren er 7.000 klachten en nu zijn het er in een maand tijd 15.000. Toch betekent dit niet dat er slechts 15.000 smsjes verstuurd worden. De meeste ontvangers van zo’n sms verwijderen deze zonder een klacht in te dienen.
Vooral banken lijken het slachtoffer van de SMS phising
De meeste klachten van SMS phising komen binnen bij banken. De smsjes lijken zelfs uit naam van de bank gestuurd te worden. Er wordt gevraagd om op een link te klikken waarbij je gegevens afhandig gemaakt worden. Soms komen de berichten zelfs tussen de originele berichtgeving van je bank te staan. Dit is voor veel banken een reden om alarm te slaan en klanten te waarschuwen. Vooral de grote banken zijn slachtoffer van de berichten. Dit komt doordat de meeste klanten hier wel een rekening bij hebben.
Grote organisaties zijn vooral slachtoffer
De Fraude helpdesk sloeg in september ook alarm om het grote aantal SMS phising zaken in Nederland. Het lijkt erop dat de smsjes vooral uit naam van grote organisaties gestuurd worden. Zelfs de belastingdienst en het CJIB worden genoemd. In de meeste berichten wordt er gevraagd om een betaling. Of om in te loggen om bijvoorbeeld goed te keuren dat je een nieuwe pinpas verzonden krijgt. De berichten lijken echt op de originele afzender, waardoor zelfs de meest oplettende burger er al snel intrapt.
Stuur de berichten door naar je bank
Heb je een bericht gekregen van de bank? Laat dit dan controleren en stuur ze door. De bank weet dan meteen welke “websites” ze moeten blokkeren en ze kunnen je informeren of het bericht echt klopt. Dit is wel zo veilig voor jezelf en andere smartphone bezitters.