Meestal moet je heel wat wagons doorwandelen om een plaatsje te bemachtigen in de trein. Met name als je reist vanaf de grote stations in Nederland waaronder Utrecht. In de spits zitten de treinen overvol. Met wifi-tracking zou dat makkelijker moeten zijn.
Sta je dan weer, in het gangpad. Ted baker tassen staan overal en jij laveert daar tussendoor op zoek naar een plaats om te zitten. Na een lange dag werken wil je niets liever. Een plek vinden in de trein.
Als jij je wifi aan hebt, kan een bedrijf via wifi-tracking locatiegegevens ontvangen (van smartphone of tablet). Daarmee kunnen ze veel mensen volgen en hun aantal gemakkelijk tellen.
Andersom zou het je ook gemak kunnen bezorgen om met een app te weten waar een vrije stoel zich bevindt. Betekent wel dat er in die stoel een sensor moet zitten. De huidige treinen van de NS hebben die sensoren niet. Dus daar is nog werk aan de winkel.
Vooral Utrecht Centraal is druk
Nu moet je weten dat er op een gemiddelde dag 1,3 miljoen klanten met de trein reizen, zo meldt de NS. Het aantal treinreizigers blijft toenemen, en daar maak je met je Burkely tas dan deel van uit. Niet altijd een prettig gedachte als je iedere dag weer op zoek moet naar een plekje. In 2018 werd aangegeven dat er alleen al in het weekend een toename van het aantal reizigers was met 4,2 procent. Dat is meer dan opeen gemiddelde werkdag. Ook het internationale vervoer blijft groeien.
Vooral Utrecht Centraal is een druk station waar gemiddeld 194.000 reizigers per dag in en uit een trein stappen. Als je daar tussenstaat met je laptoptas 17 inch dan is het flink zoeken naar een zitplaats. De andere grote stations in Nederland waaronder Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal en Den Haag CS en Schiphol Airport worden ook alsmaar drukker.
Snel traceren van vrije zitplaats zou mooie service zijn
De Nederlandse Spoorwegen geeft aan dat het vervoer veilig en comfortabel moet zijn en daarmee bijdraagt aan de tevredenheid van de klanten. De verbeterde dienstregeling wordt als een van de zaken genoemd waardoor het aantal reizigers toeneemt. Dat is niet alleen in de trein zo, maar ook op de stations. Aan de service en reisgemak worden gewerkt. De mogelijkheid van het sneller traceren van een vrije zitplaats zou zo’n goede extra service kunnen zijn.
Wifi-tracking werkt via het zogeheten mac-adres, dat elk mobiel toestel heeft. Dat is een persoonsgegeven, dus krijgt de NS te maken met de privacywet. “We willen waarborgen dat het mac-adres van de telefoon wel geteld wordt door de sensor, maar dat dit mac-adres niet echt wordt geregistreerd. De NS willen niemand volgen, maar alleen weten hoe druk het uiteindelijk wordt in zo’n trein,” legt Udo Oelen, directeur privacy van de NS uit aan de media.
De zitplaatszoeker is daarom lang niet overal beschikbaar. Het kan beter en nauwkeuriger, zegt Oelen aan dagblad Trouw. “Voor ons is het van belang deze informatie te ontsluiten zodat mensen zich beter over de trein verdelen en de zitplaatskans hoger wordt. Ook voor de veiligheid is het beter als massa’s mensen zich over de trein verspreiden.”